Activitate în Comisia pentru Învățământ

Prioritatea mandatului meu este educația, de aceea sunt membru în Comisia pentru Învățământ a Camerei Deputaților. 

Comisia are rolul de a da rapoarte și organiza dezbateri pe diverse teme specifice. Aprobă sau respinge propuneri legislative în stadii incipiente și poate veni cu amendamente ale propunerilor legislative din această sferă, cu impact direct asupra educației din România. 

În prima sesiune Parlamentară a lui 2021, au avut loc 23 de ședințe ale Comisiei pentru Învățământ pentru discutarea inițiativelor legislative aflate în circuitul legislativ, în care s-au discutat și votat, peste 50 de inițiative legislative. 

În primele zile ale mandatului, Comisiile pentru Învățământ ale Camerei Deputaților și Senatului au audiat și votat raportul de investire pentru Ministrul Educației. 

Pe parcursul primelor 6 luni de mandat, am votat în Comisie inițiative din partea tuturor partidelor. Câteva dintre cele la care am contribuit sunt și inițiativele USR PLUS:

  • Inițiativă legislativă pentru descentralizarea interimatelor – reprezintă un prim pas spre descentralizarea sistemului de învățământ. Proiectul permite Consiliului de Administrație al fiecărei școli să își aleagă, prin vot secret, în cazul vacantării funcției de director sau director adjunct, propriul director interimar, până la organizarea concursurilor. Raportul favorabil obținut în Comisia pentru Învățământ a fost validat în plenul Camerei Deputaților și apoi și în Senat, inițiativa fiind acum trimisă la promulgare. 
  • Inițiativă legislativă pentru accesul gratuit al studenților în bibliotecile universitare – Propunerea legislativă aduce modificări Legii Educației Naționale astfel încât toți studenții să aibă acces gratuit la Bibliotecile Central Universitare (BCU). Raportul favorabil din Comisia de Învățământ a fost emis înainte de încheierea sesiunii legislative, urmând să fie supus votului plenului după reluarea lucrărilor. 

Au existat de asemenea și exemple de lupte pe care le-am dus pentru stoparea unor proiecte care nu vizau interesul copiilor. De exemplu, am avut în Comisie dezbateri intense asupra inițiativei PSD de a permite autorităților locale să utilizeze neîngrădit pentru absolut orice fel de activitate și fără vreun aviz din partea Ministerului Educatiei, clădirile școlilor temporar dezafectate, ceea ce ar fi putut conduce la restrangerea posibilității utilizării clădirilor respective în scop educațional sau cultural (creșe, gradinițe, biblioteci, etc.). Împreună cu colegii din USR PLUS și din coaliție, am reușit obținerea unui raport preliminar de respingere în Comisia pentru Învățământ din Camera Deputaților.

Avem urgentă nevoie de un nou mod de a face politică, de responsabilitate, integritate, depolitizare și de profesionalism în toate instituțiile. Trebuie să le oferim noilor generații un sistem educațional performant, actualizat, care să le dea șansa de a-și împlini potențialul, indiferent de mediul din care provin.
Andrei Miftode