Se încheie astăzi o săptămână relativ liniştită în Parlament și interimatului lui Cîţu a început să devină, aproape pe nesimţite, parte din cotidian. USL 2.0 se pregăteşte să se instaleze la conducere şi se manifestă ca atare în comisii, unde PSD-PNL-UDMR şi-au redescoperit compatibilitatea. Ce se întâmplă, de fapt, este reducerea opiniilor, oricât de bine întemeiate, la consemnele de vot ale partidelor, iar acum acestea sunt orientate spre coeziunea noii coaliţii. Pentru că nimeni nu vrea să supere pe nimeni. Poziţii negociate sau stabilite în prealabil, pe baza unor argumente solide, cu colegi de la PNL, îşi dezvăluie brusc perisabilitatea când PSD dictează altă direcţie, iar foştii noştri parteneri, cu privirea în podea, ridică mâinile ca nişte marionete, întotdeauna la unison cu noii lor aliați. În acest peisaj, excepție fac doar disidenții din PNL.
Marţi, la Comisia pentru Învățământ ar fi trebuit să avem o şedinţă comună cu Comisia pentru Muncă, ca să ne hotărâm dacă propunerea legislativă PL-x 315/2021, cea despre care am vorbit săptămâna trecută, care prevede posibilitatea angajării de asistenţi sociali pentru sprijinirea elevilor aflaţi într-o situaţie socio-economică dezavantajată, va primi un raport de adoptare, aşa cum am decis noi, sau unul de respingere, cum au propus colegii din cealaltă comisie raportoare. N-am izbutit să ne reunim săptămâna aceasta, dar rămâne să mai încercăm.
S-a analizat în schimb, deşi ar fi fost la fel de potrivită o şedinţă comună cu „munca”, propunerea PL-x 432/2021, iniţiată de colegul deputat Alin Apostol. Prin această iniţiativă, la amendarea căreia au contribuit și colegii mei de cabinet, se dorește introducerea profesiei de asistent de educaţie timpurie, un îndrumător calificat pentru antepreşcolari şi preşcolari, pentru a asigura servicii specializate de educaţie complementare creşelor. Proiectul este menit să aducă soluții pentru copii care nu au putut fi integrați în creşe din diverse motive. PSD-PNL-UDMR au decis, însă, să respingă proiectul cu motive cel puţin discutabile, pe alocuri chiar caraghioase. Am aflat de la un domn vicepreşedinte din PSD, pe care l-aţi putea asculta şi voi dacă înregistrările video ale şedinţei s-ar reinsera în pagina dedicată, că în ţară sunt deja suficiente creşe sau că educaţia la vârste atât de fragede e totuşi un moft.
În ce priveşte activitatea din plen, am votat împotriva adoptării a două proiecte de lege care au primit girul majorităţii:
PL-x 255/2021, prin care rezidenţiatul devine o struţo-cămilă gestionată de două ministere, al Educaţiei, pentru pregătirea “bătrânilor” studenţi, şi al Sănătăţii, pentru practica tinerilor medici. Vorbim, desigur, despre aceleaşi persoane. Până acum, de rezidenţiat se ocupa exclusiv Ministerul Sănătăţii, dar, pentru că rectorii universităţilor de medicină simţeau că nu pot exercita controlul asupra specializărilor şi nu pot justifica existenţa unor anumite departamente de pregătire, şi-au dat mâna şi au produs o lege din care nu pierd potenţial decât medicii la început de carieră. Sigur este că nu câştigă nimic. Mai multe detalii, precum şi opinia colegului Adrian Wiener despre subiect, găsiți aici:
PL-x 239/2021, la care Camera Deputaţilor a fost cameră decizională. Aici, voi lăsa textul să vorbească de la sine. Se încerca modificarea unui articol din Ordonanţa Guvernamentală 43/1997 – „Se interzice amplasarea construcţiilor şi panourilor publicitare în curbe şi în intersecţii […]” pentru asigurarea vizibilităţii. Noua propunere a eliminat, nu doar neinspirat și inoportun, construcţiile dintre interdicţii, dar un amendament iscusit le-a readus şi textul adoptat a rămas următorul „Se interzice amplasarea mijloacelor de publicitate sau reclamă și a construcțiilor, cu excepția statuilor și a monumentelor, în curbe și în intersecții […]”.
Luni am avut şi o şedinţă de plen reunit, în care au fost numiţi noii membri ai consiliilor de administraţie de la SRTv şi SRR, adică televiziune, respectiv radiodifuziune. De la USR PLUS sunt Valentin-Andrei Enescu la TV şi Liviu Popescu la radio. Urmează ca, dintre membri consiliilor, să fie numiţi tot de către Parlament, ulterior audierilor în comisiile de specialitate, preşedinţii celor două societăţi. Ia ghiciţi cum s-au înţeles deja în USL 2.0
Marți am suplinit un coleg la Comisia pentru Buget, iar miercuri am suplinit o colegă în şedinţa Comisiei pentru Ştiinţă, în cadrul căreia au fost discutate două avize şi o propunere a Comisiei Europene.
În sfârșit, e important de menționat că proiectul USR pentru eliminarea pensiilor speciale pentru mii de aleși locali – actuali și foști primari, președinți și vicepreședinți de consilii județene, a fost adoptat tacit de către Camera Deputaților.
Nu este o victorie.
Am văzut o rezistență uriașă din partea USL2.0 (PNL-PSD-UDMR) în ceea ce privește eliminarea pensiilor speciale. După ce au dat mai multe avize negative în comisiile de specialitate, vechile partide au refuzat solicitările USR de a introduce pe ordinea de zi proiectul pentru un vot asumat în plen.
Cel mai probabil urmează un nou blocaj la Senat și o nouă categorie de speciali de la 1 ianuarie 2022.
Va arăta USL 2.0 puțină responsabilitate votând proiectul USR și renunțând la noile privilegii pentru zeci de mii de actuali și foști primari, președinți de consilii județene și adjuncții lor? Aproape sigur nu. Dar să le dăm o șansă.
Vă doresc un weekend plăcut şi, ca de obicei, aveţi grijă de voi și de ceilalți!