Săptămâna acesta în Parlament – 15.10.21

În săptămâna 11-15 octombrie, pentru prima dată în această sesiune parlamentară, ne-am întâlnit şi miercuri, într-o şedinţă obişnuită de plen la Camera Deputaţilor. Având în vedere că şi la şedinţa Comisiei pentru Învăţământ, de miercuri după-amiază, am avut mai multe inițiative pe ordinea de zi ca de obicei, această săptămână a fost una cu numeroase proiecte analizate. Vi le prezint, în continuare, pe cele mai interesante.
În plen
O zi în plus pentru dezbateri s-a regăsit în numărul de proiecte care au ajuns miercuri la stadiul de vot final în plen: două proiecte de hotărâre ale Camerei Deputaţilor şi 42 de iniţiative legislative. Am selectat numai două dintre acestea, adoptate de plen şi importante pentru domeniul educaţiei:
Plx. 228/2021 este o propunere legislativă iniţiată de deputatul UDMR Szabó Ödön pe care am susţinut-o și eu. Dorim o modificare a legii educaţiei naţionale, astfel încât cadrele didactice calificate, care au un grad de handicap şi capacitate de muncă redusă, să poată ocupa un post, chiar şi cu fracţie de normă didactică, pe toată durata de viabilitate şi nu doar pentru un an, cum era până în prezent.
Plx. 229/2021 este o propunere legislativă la care co-iniţiatori sunt și colegi senatori de la USR. Propunerea introduce, printre atribuţiile Ministerului Educaţiei, şi pe aceea de a asigura un calendar de evenimente pentru popularizarea ştiinţei şi rezultatelor ei, în colaborare cu inspectoratele judeţene.
Măsura este necesară pentru a promova cultura ştiinţifică în învățământ, domeniu în care suntem mult sub media OECD la rezultatele testelor PISA și în descreștere continuă în ultimii ani. Aceast regres crează premisele unei societăți viitoare cu provocări de înțelegere în domeniul științific și ușor de manipulat.
Ambele iniţiative sunt acum pe masa Senatului, care este camera decizională.
La Comisia pentru Învăţământ
Miercuri, în Comisia de Învăţământ, printre multe avize, am votat alături de colegii deputaţi rapoarte favorabile pentru două iniţiative legislative interesante:
PLx. 339/2021 – proiect de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.100/2021, prin care creşele pot intra în sistemul naţional de învăţământ preuniversitar, în situaţia în care autorităţile publice locale sunt dispuse să le scoată din administrarea proprie. Este o măsură bună pentru localităţile în care întreţinerea creşelor era o povară prea mare pentru autorităţile publice locale şi, în acelaşi timp, pentru asigurarea unor standarde unitare în educaţia timpurie.
Prin intermediul unui amendament depus inițial de noi, pe care l-au co-semnat în ședința de comisie și ceilalți deputați, ne-am asigurat că acest proces de tranziţie va putea fi desfășurat etapizat de la data de 1 octombrie, nu până la 1 octombrie cum era stipulat în OUG. E lesne de înțeles la ce ar fi condus eroarea pe care am corectat-o.
Plx. 216/2021 – o propunere legislativă cu rolul de a sprijini educaţia incluzivă. Alături de iniţiatorul principal, colegul meu Ştefan Pălărie, mă număr printre cei care doresc clarificarea situației învățământului special particular. Dacă legea va fi adoptată, această formă de educaţie specială, dedicată copiilor cu dizabilitati, va primi un sprijin financiar foarte necesar în contextul modelului actual de finanțare.
Nu în ultimul rând, împreună cu domnul președinte Dacian Cioloș (actualmente premier desemnat), colegul meu senatorul Irineu Darău, președintele Biroului Județean al USR Brașov, Marian Spiridon si colegii remarcabili din filiala USR Victoria, am participat ieri la redeschiderea Spitalului Orășenesc din Victoria, opera unui grup inimos de oameni și a doamnei primar Camelia Bertea. A fost un eveniment care ne arată tuturor că multe lucruri se pot schimba în bine acolo unde exista suficientă voință, aplecare autentică către nevoile comunității și colaborare instituțională. Mai multe despre acest eveniment deosebit și rar în peisajul medical românesc, puteți citi în postarea anterioară.
Să aveţi un weekend plăcut şi aveți grijă de voi!

Avem urgentă nevoie de un nou mod de a face politică, de responsabilitate, integritate, depolitizare și de profesionalism în toate instituțiile. Trebuie să le oferim noilor generații un sistem educațional performant, actualizat, care să le dea șansa de a-și împlini potențialul, indiferent de mediul din care provin.
Andrei Miftode